۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۶۰۶۳۰۲

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۲ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۲ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
یک بانک آمریکایی اعلام کرد که ابهامات درباره قیمت نفت سبب می‌شود پیش بینی‌ها درباره باقی ماندن قیمت نفت در بازه ۷۰ تا ۷۵ دلار به چالش کشیده شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

کاهش ۵ هزار و ۸۵ واحد شاخص بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریتی فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه مانند روز گذشته کاهشی بوده و با افت ۵ هزار و ۸۵ واحد به رقم ۲۰۴ هزار و ۶۹ واحد رسید.

امروز شاخص کل با معیار هم وزن نیز کاهشی بوده و با افت ۸۸۹ واحد به رقم ۴۳ هزار و ۳۷ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به ۷۸۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۳.۴ میلیارد ورق بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۲۵۳ هزار نوبت معامله و به ارزش هزار و ۳۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های فولاد، شبندر، فارس، رمپنا، وبملت، فخوز، شتران، همگی در کاهش شاخص اثرگذار بودند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هزار و ۴۵۹ واحد افت کرده و به رقم ۵۸ هزار و ۵۸۳ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن نیز با ۶۱۸ واحد کاهش به ۲۹ هزار و ۹۳۲ واحد رسید.

امروز شاخص آزاد شناور با کاهش ۵ هزار و ۹۶۸ واحد به رقم ۲۲۸ هزار و ۳۲۶ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با کاهش ۴ هزار و ۱۲۷ واحد به رقم ۱۵۳ هزار و ۴۳۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۸ هزار و ۳۳۸ واحد به رقم ۳۹۱ هزار و ۷۶۷ واحد رسید.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران شاخص کل با ۹۵ واحد کاهش به رقم ۲ هزار و ۴۹۴ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۲ میلیارد اوراق و حق تقدم و سهام در قالب ۱۴۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۸۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نماد کگهر، مارون، زاگرس، ذوب، میدکو، شراز همگی در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند.
_________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۵ میلیون و ۱۹ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۲۵ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۹ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۸۱۸ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۸۲۵ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۹۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۶۶ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۵.۹ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۶۰۶ هزار و ۱۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۹۶۶ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۵.۹ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش نسبت به روز قبل، ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان
قیمت درهم ۴ هزار و ۶۷ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۹ هزار و ۴۲۳ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو در این صرافی‌ها نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است.
_________________________

ابهام درباره آینده قیمت نفت
 
بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد که تحریم صادرات نفت ایران و ونزوئلا و ابهام درباره توانایی دیگر تولیدکنندگان نفت برای جبران این کاهش، نشانه‌های ناهمخوان به بازار نفت فرستاده است.

اگرچه نشانه‌هایی از عرضه مازاد نفت در بازار آمریکا مشاهده می‌شود، عرضه نفت در بازار دریایی به شکلی روز افزون با محدودیت روبه‌روست.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرد: در دو ماه آینده، نبود شفافیت درباره عوامل بنیادین بازار نفت به احتمال زیاد سفته‌بازان را محتاط می‌کند و نوسان قیمت نفت را افزایش می‌دهد و بازه قیمت نفت ۷۰ تا ۷۵ دلار برای شاخص برنت را به چالش می‌کشد.

طبق تحلیل این بانک، ظرفیت مازاد سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه چشمگیر است، اما افزایش تولید نفت عربستان به احتمال زیاد منفعلانه خواهد بود و نه پیش‌دستانه، و صادرات نفت روسیه نیز به دلیل آلودگی، محدود خواهد بود.
_________________________

درباره رمز‌های یک بار مصرف بانکی بیشتر بدانیم
 
بانک مرکزی پیرو بخشنامه‌ای در خصوص جایگزینی رمز‌های پویا به جای رمز‌های ایستا در پرداخت‌های بدون حضور کارت و باتوجه به لزوم ارتقای سطح امنیت پرداخت‌های مردم وجلوگیری ازتضییع حقوق سپرده گذاران، نکاتی را برای توجه دقیق واجرای مفاد آن به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

متن این بخشنامه به شرح زیر است:

۱. برای حمایت از کسب و کار‌های نوپا و نیز تسهیل فرایند پرداخت غیر حضوری قبوض، بانک‌ها می‌توانند با قبول مسئولیت هرگونه سوء استفاده از مسائل امنیتی و جبران خسارات احتمالی وارد شده به مشتریان، برای تراکنش‌های کمتر از ۵ میلیون ریال در روز و همچنین تراکنش‌هایی که ذینفع آن دستگاه‌های عمومی – نظیر صادرکنندگان قبض – باشند، استفاده از رمز‌های ایستا را مجاز تلقی کنند.

۲. از ابتدای خردادماه تامین امنیت مشتریان نظام بانکی در تراکنش‌های بدون حضور کارت بر عهده بانک‌ها بوده و هرگونه مسئولیت سوءاستفاده از حساب‌های مشتریان به دلیل آسیب‌پذیری‌های امنیتی در سرویس‌های بانکی مستقیما به عهده بانک است و در این موارد تایید مرجع قضایی برای جبران خسارت مشتریان کفایت می‌کند.

۳. جایگزینی رمز‌های دوم پویا به جای رمز‌های دوم ایستا به عنوان یکی از برنامه‌های ارتقای سطح امنیتی نظام بانکی مطرح بوده و با توجه به این که «امنیت»، بخش لاینفک هر خدمتی است، نباید هیچ هزینه‌ای از دارندگان کارت و مشتریان بانکی اخذ شود.

۴. در صورتی که بانک بتواند راه حل مطمئن دیگری را، که با تایید بانک مرکزی متضمن تایید هویت قوی مشتری پیش از برداشت از حساب مشتری باشد، اجرایی کند، می‌تواند از این راهکار به عنوان جایگزین رمز پویا استفاده کند.

۵. هرگونه فرایند تامین امنیت پرداخت‌های بدون حضور کارت باید با انجام هزینه‌های منطقی و معقول و مطابقِ قیمت تمام شده فنی در آن بانک به صورت یک زیرساخت دایمی صورت گرفته و صرفه و صلاح بانک به طور کامل در آن مد نظر قرار گیرد.

۶. به منظور پشتیبانی حداکثری از مشتریان ضرورت دارد امکانات ارایه رمز محدود به استفاده از برنامه‌های کاربردی گوشی‌های هوشمند نشده و ارایه آن از طریق سایر ابزار‌ها نظیر پیامک، پیام‌رسان‌های داخلی مجاز و نظایر آن برای مشتریان بانک‌ها نیز حسب تشخیص بانک فعال شود.
_________________________

۱۵ میلیارد تومانی اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ

سید محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران، از نیاز اعتباری جدید به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای ادامه مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان‌های کشور خبر داد.

موسوی گفت: بر اساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور، نیاز اعتباری جدید را با امضای وزیر جهاد کشاورزی به وزارت کشور برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی اعلام خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی ابراز امیدواری کرد با توجه به اهمیت مبارزه با این آفت خطرناک، اعتبار جدید ریالی که حداقل نیاز اعتباری لازم برای اجرای عملیات مقابله با ملخ صحرایی است با فوریت تخصیص یابد.

موسوی با بیان این که در مرحله نخست، وزارت جهاد کشاورزی ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای پشتیبانی از عملیات مقابله با آفت صحرایی از وزارت کشور در خواست کرده بود، گفت: از این مبلغ درخواستی با یکصد میلیارد ریال آن موافقت شد که از طریق سازمان برنامه و بودجه در دستور کار دولت قرار گرفت و به تصویب هیئت وزیران رسید و امیدواریم به سرعت این مبلغ تخصیص داده شود.

وی افزود: بنا به گزارش‌های سازمان فائو، گسترش شیوع آفت ملخ صحرایی را در هشت استان کشور داریم و از این رو نیاز به حمایت اعتباری خاص برای مقابله با این آفت و جلوگیری از خسارات به اراضی زراعی، باغی و منابع طبیعی است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی با اشاره به این که تمام ظرفیت ها، امکانات و توان نرم افزاری و سخت افزاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور برای مقابله با ملخ صحرایی بکار گرفته شده است، اظهار داشت: نزدیک به ۵۰۰ دستگاه ماشین سمپاش، ۱۰ فروند هواپیما و حدود یک هزار کارشناس و نیروی عملیاتی در عملیات مقابله با آفت ملخ صحرایی در هشت استان کشور شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، خوزستان، جنوب فارس و بخشی از خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویر احمد مشارکت دارند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات